I dagens Aftonbladet publiceras en artikel om LCHF-kost och de negativa effekter kosten kan ha på hälsan. Artikeln framhåller ny forskning genomförd av Charlotte Erlansson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet.
Erlansson-Albertssons forskning visar att LCHF-kost på lång sikt leder till depression, minnesförlust, trötthet, åderförkalkning och förhöjd risk för bröst- och tjocktarmscancer. Den allra största faran med kosten är att den är inflammatorisk och därför påverkar hjärna på ett negativt sätt. Erlansson-Albertsson uttrycker en stor oro för att det finns en alltför liten medvetenhet om kostens negativa bieffekter och att fokus istället helt är på den snabba viktnedgång som många upplever.
I artikeln finns även ett inlägg från Annika Dahlqvist som helt tar avstånd från rapporten, dock utan att hänvisa till någon forskning.
Enligt Erlansson-Albertsson bör man byta ut fettet mot grönsaker och frukt som på sikt leder till samma viktminskning som LCHF-kost. Hon tipsar vidare om att man planera sin kost utifrån tallriksmodellen för att skydda sig mot sjukdomar och förbättra sin hälsa.
Mer information om Erlansson-Albertssons forskningsrapport finns att läsa i senaste numret (nr51) av Läkartidningen och även på Läkartidningens hemsida.
I motsats till LCHF-kosten har färska forskningsrön visat de positiva effekterna som Medelhavskosten har på hälsan, minnet och på plånboken.