Vi är alla olika…

Det pratas en hel del om fett. Precis som socker var på tapeten för ett par år sedan är nu fettet i starkt medialt fokus. Ofta är budskapen motstridiga och för människor som vill veta mer kanske fler frågor uppstår än som blir besvarade. Hur ska jag äta egentligen? Är det skillnad på mättat och [...]

Vi är alla olika… »

Omega-3 i margarin

30 augusti, 2010 -

Ny forskning från Holland har visat att tillskott av omega-3, genom margarin, inte minskar risken för en ny hjärtinfarkt hos personer som tidigare haft en infarkt och som samtidigt medicineras för sitt tillstånd.

Studien, som är mycket välgjord, utfördes av oberoende forskare vid Wageningens universitet i Holland. Personerna i studien hade tidigare haft en hjärtinfarkt. Under studiens testperiod fick de äta olika margarin berikade med omega-3. Samtidigt fick de medicinsk behandling mot höga kolesterolvärden. Testmargarinet som användes tillverkades av Unilever. Dessa margariner finns inte att köpa i butik, utan tillverkades särskilt för studien. Slutsatsen var, att för dessa personer, kunde man inte påvisa någon positiv effekt av det omega-3-tillskott som margarinet gav.

Frågan är då naturlig, om det är någon vits med att äta margarin som innehåller omega-3? Vi anser att det är ett bra val på vägen mot ett hälsosamt liv.

EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, publicerade under 2009 en vetenskaplig bedömning av fettsyran alfa-linolensyra, omega-3. Där dras slutsatsen att det finns ett samband mellan intag av alfa-linolensyra och sänkning av kolesterolvärdet. Kolesterolvärdet påverkar i sin tur hjärthälsan.

Alfa-linolensyra, omega-3, är en essentiell fleromättad fettsyra, som kroppen inte kan tillverka själv. Vi måste få i oss den via maten. I svenska och internationella näringsrekommendationer betonas vikten av att begränsa intaget av mättat fett och ersätta det med omättat fett, särskilt fleromättat fett. I Sverige är intaget av fleromättat fett under rekommenderad nivå, även intaget av omega-3 är lägre än rekommenderat.

Unilever tillverkar margarin och vill göra det lättare för konsumenter att följa aktuella kost- och näringsrekommendationer och på så sätt hålla sig friska. Mjuka smörgås- och lättmargariner innehåller rapsolja och linfröolja, som i sin tur innehåller alfa-linolensyra, omega-3. Våra produkter är inte särskilt utformade för att hjälpa människor som medicineras för ett sjukdomstillstånd, utan för att vara en del av en balanserad kost och en hälsosam livsstil.

Källor:

New England Journal of Medicine

Svenska näringsrekommendationer, Livsmedelsverket

Kostundersökningen Riksmaten, Livsmedelsverket

EFSA Journal 2009; 7(9):1252

Lämna en kommentar

Senaste inläggen

Stekt mat ofarlig – om du använder rätt fett

27 januari, 2012

I onsdagens Dagens Nyheter uppmärksammades en ny studie genomförd vid Madrids autonoma universitet. Enligt författarna till studien motbevisar...

Få svenskar tror på fettdieter och fortsatt förtroende för Livsmedelsverkets kostråd

19 januari, 2012

I går presenterade Livsmedelsverket resultatet av en undersökning om svenskars inställning till LCHF, en kost som består av lite kolhydrater och...

Oroande effekter av LCHF kost

22 december, 2011

I dagens Aftonbladet publiceras en artikel om LCHF-kost och de negativa effekter kosten kan ha på hälsan. Artikeln framhåller ny forskning...

Medelhavskost bra för kropp och knopp

19 december, 2011

Att Medelhavet inte enbart är ett varmt och spännande resmål utan även en nyttig och god inspirationskälla för vår matlagning och kosthållning...

Nyheter från internationellt möte om fetter och hälsa

19 december, 2011

27 oktober hölls det 4:e globala IEM mötet, som en del av den 11:e internationella nutritionskonferensen, FENS (Federation European Nutrition...

Medelhavskosten vänligast för plånboken

2 december, 2011

SVT:s konsumentprogram PLUS lyfte nyligen frågan om olika dieter och vad det i kronor faktiskt kostar att följa dem. Dieterna som undersöktes var...

Mat kan göra oss både sjuka och friska

21 november, 2011

Svenska Dagbladet har under den gångna veckan publicerat en artikelserie om socker och beroende. En kost med en hög andel socker och fett har visat...