27 oktober hölls det 4:e globala IEM mötet, som en del av den 11:e internationella nutritionskonferensen, FENS (Federation European Nutrition Society), i Madrid 26-29 oktober 2011. IEM startades 2009 med ett möte mellan 40 ledande globala experter inom området fetter och hälsa. Under detta möte diskuterades hur man skulle förändra den gällande synen på fett som var; Ät mindre mängd fett till att istället vara; Ät rätt typ av fett. Utfallet av detta möte är ett överenskommet och undertecknat Summary Statement och det var startskottet för ytterligare tre globala möten och ett antal lokala aktiviteter.
Årets globala IEM-möte, som var det fjärde i raden, hade rubriken ”Essential Fats and Child Development” och hade som syfte att hjälpa forskare och profession få klarhet i det nuvarande kunskapsläget om rollen essentiella fetter har i barnets utveckling, och ta fram tydliga och enkla budskap till den målgrupp de dagligen arbetar med.
Symposiet inleddes av professor Ricardo Uauy som pratade om behovet av de essentiella fettsyrorna linolsyra och alfa-linolensyra för barns normala utveckling1 och lyfte de nya FAO/WHO rekommendationerna var både de essentiella fettsyrorna och DHA har fått tydligare nivåer2. Symposiet fortsatte med professor Berthold Koletzko som lyfte ämnet om fetters påverkan på neurologisk utveckling hos barn och en del spännande forskning görs kring intaget av DHA hos gravida och ammande mödrar och barnets senare kognitiva utveckling3.. Idag råder konsensus om att dessa bör rekommenderas ett intag av 200 mg DHA per dag4.
Näst ut handlade det om fett och allergi och det var doktor Joachim Henrich som diskuterade detta. En återkommande diskussion kring detta har varit att ett högt intag omega 6-fettsyror tillsammans med ett lågt intag omega 3 har pekats ut som en faktor i den ökande incidensen av astma5. Dock spretar resultaten väldigt och idag kan inga rekommendationer ges6,7.
Sist ut var det professor Olli Simell som berättade om den otroligt välgjorda och inspirerande STRIP-studien var kostrådgivning gavs till över 1 000 spädbarn och deras familjer och att de nu, vid 19-års ålder, har ett lägre intag av mättade fettsyror, och ett högre intag av fleromättade, men också, lägre LDL-kolesterolnivåer och lägre blodtryck8. Vilket visar att kostrådgivning har en påverkan på intag och faktiskt leder till minskad risk för hjärtkärlsjukdom.
Mer läsning, presentationer och sammanfattningar och Summary Statement finns på: http://www.theiem.org/ och http://www.fensmadrid2011.com/
1. Hansen AE et al, Pediatrics 1963;31:171-192.
2. FAO/WHO. Fats and Fatty acids in human nutrition; Report of an expert consultation. 10-14 november 2008, Geneva.
3. Hibbeln JR et al, Lancet 2007;369:578-85; Oken E et al, Am J Clin Nutr 2008;88:789-96; Oken E et al, Am J Epidemiol. 2008 May 15;167(10):1171-81.
4. Koletzko B et al, Br J Nutr. 2007 Nov;98(5):873-7.
5. Black PN and Sharpe S Eur Respir J. 1997 Jan;10(1):6-12.
6. ESPGHAN Committee on Nutrition (ESPGHAN 2011); Thien et al. Evid.-Based Child Health 6: 984–1012 (2011).
7. Lattka et al, Am J Clin Nutr. 2011 Feb;93(2):382-91; Standl M, Sausenthaler S, Lattka E, et al. FADS gene variants modulate the effect of dietary fatty acid intake on allergic diseases in children. Allergy 2011;41:1757-1766.
8. Niinikoski H et al. Circulation 2007 Aug 28; 116(9): 1032-40; Niinikoski Het al. Hypertension 2009;53:918-24.