Att Medelhavet inte enbart är ett varmt och spännande resmål utan även en nyttig och god inspirationskälla för vår matlagning och kosthållning är för de flesta redan känt. En nyligen publicerad studie från Uppsala universitet visar på att denna kost också har en skyddande effekt på hjärnfunktionen. Studien visar att kosten kan hjälpa till att bibehålla den kognitiva förmågan på ålderns höst vilket omfattar din förmåga att tala, minnas, lösa problem samt orientera sig i tid och rum. Att Medelhavskost på lång sikt kan ha den effekten tros bero på dess stora mängd grönsaker och höga andel av fleromättade fetter. Dessa innehåller den antiinflammatoriska fettsyranomega-3, vilket även skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar. Kännetecken för Medelhavskost är livsmedel som fisk, grönsaker och baljväxter, olivolja, nötter och fullkornsprodukter. För mer information se detta klipp från Rapport, SVT.
Som Nordbo kan man enkelt anpassa Medelhavskosten till våra nordliga breddgrader genom att byta ut grönsaker, fett och fiskar mot mer lokala varianter, som exempelvis till vitkål, rapsolja och lax. Kosten har inte enbart en positiv påverkan på de kognitiva förmågorna, kolesterolvärdet och hjärthälsan utan den främjar också en viktminskning. Margarin, i fast eller flytande form, är en fettkälla som passar både i Medelhavskost och i den Nordiska varianten eftersom margarin är baserat på rapsolja som är rikt på fleromättade fetter. Fördelarna med en Nordisk eller Medelhavskost är alltså många, inte enbart är det gott – det är även nyttigt för både kropp som knopp!