En ny dansk studie visar att snabba kolhydrater är farligare än mättat fett. Det är forskare vid Klinisk Epidemiologisk Afdeling på Aarhus Universitetssjukhus i Danmark som hävdar detta. De har undersökt kostvanor hos 53 000 danskar och enligt TT drar man slutsatsen att för varje fem procent som energiintaget flyttar från mättat fett till snabba kolhydrater så ökar risken för hjärtinfarkt med 33 procent.
I flera medier sammanfattas detta så här: för mycket mättat fett är inte bra för vår hälsa, men inte så farligt som dåliga kolhydrater. Med dåliga kolhydrater menas i det här fallet exempelvis vitt mjöl som har högt GI, glykemiskt index. Studien visar inte att det nu är fritt fram att äta stora mängder mättat fett. Istället pekar resultaten på att det är bättre med långsamma kolhydrater med lågt GI och fleromättade fetter.
Det finns mycket skrivet om denna studie. Här följer en samling bra länkar.
Svenska Dagbladet skriver ganska ingående om den nya studien