Vi är alla olika…

Det pratas en hel del om fett. Precis som socker var på tapeten för ett par år sedan är nu fettet i starkt medialt fokus. Ofta är budskapen motstridiga och för människor som vill veta mer kanske fler frågor uppstår än som blir besvarade. Hur ska jag äta egentligen? Är det skillnad på mättat och [...]

Vi är alla olika… »

D-vitamin – naturligt och genom berikning

2 juli, 2010 -

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som vi kan tillgodogöra oss på två sätt, dels genom att äta mat som innehåller vitaminet, och dels genom att vitaminet bildas i huden när det möter solljusets ultravioletta strålning. Här i Norden är D-vitaminet från maten extra viktigt eftersom det vi får från solen endast är tillräckligt mycket under de korta sommarmånaderna.

D-vitamin är viktigt för vårt skelett och våra tänder eftersom det har del i kalciumomsättningen, behövs för benens uppbyggnad och underhåll. Vitaminet finns naturligt i relativt få livsmedel. Men fet fisk, t.ex. lax, sill och makrill, samt ägg och kött är bra källor. Margarin och våra vanligaste mjölksorter berikas med D-vitamin för att underlätta ett intag genom kosten.

I Sverige, såväl som i våra nordiska grannländer, får vi i oss betydligt mindre D-vitamin än vad vi bör. I figuren nedan jämförs det faktiska dagliga intaget med det rekommenderade (RDI: Rekommenderat dagligt intag). Barn, tonåringar och äldre personer betraktas som riskgrupper då gapet mellan faktiskt och rekommenderat intag är störst för dessa grupper. Brist på D-vitamin kan hos barn leda till rakitis, även kallad Engelska sjukan, och hos vuxna till osteomalaci, en uppmjukning av benstommen. Vissa belägg finns, främst från genomsnitts- och uppföljningsstudier, för samband mellan ett försvagat D-vitamintillstånd och förekomsten av försvagat immunförsvar, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och prostata- och tjocktarmscancer. Dock behövs fler studier för att klargöra detta till fullo.

I Finland har ett dokumenterat intagsunderskott lett till att Evira, Finlands motsvarighet till Livsmedelsverket, nu rekommenderat att höja berikningsmängderna av D-vitamin i flytande mjölkprodukter och bredbara matfetter. Även i Sverige står D-vitamin i fokus och dess betydelse för barn, vuxna och äldre undersöks nu mer aktivt än tidigare. D-vitaminforskningen är även en del i det pågående arbetet med att se över de nordiska näringsrekommendationerna. Detta kommer att vara klart under 2012.

Gröna staplar visar genomsnittligt dagligt intag av D-vitamin i Sverige, redovisat för olika grupper. Den röda linjen visar vad varje person dagligen bör få i sig, dvs. det rekommenderade dagliga intaget (RDI)

Källa: Riksmaten 97 samt Riksmaten barn 2003

Lämna en kommentar

Senaste inläggen

Stekt mat ofarlig – om du använder rätt fett

27 januari, 2012

I onsdagens Dagens Nyheter uppmärksammades en ny studie genomförd vid Madrids autonoma universitet. Enligt författarna till studien motbevisar...

Få svenskar tror på fettdieter och fortsatt förtroende för Livsmedelsverkets kostråd

19 januari, 2012

I går presenterade Livsmedelsverket resultatet av en undersökning om svenskars inställning till LCHF, en kost som består av lite kolhydrater och...

Oroande effekter av LCHF kost

22 december, 2011

I dagens Aftonbladet publiceras en artikel om LCHF-kost och de negativa effekter kosten kan ha på hälsan. Artikeln framhåller ny forskning...

Medelhavskost bra för kropp och knopp

19 december, 2011

Att Medelhavet inte enbart är ett varmt och spännande resmål utan även en nyttig och god inspirationskälla för vår matlagning och kosthållning...

Nyheter från internationellt möte om fetter och hälsa

19 december, 2011

27 oktober hölls det 4:e globala IEM mötet, som en del av den 11:e internationella nutritionskonferensen, FENS (Federation European Nutrition...

Medelhavskosten vänligast för plånboken

2 december, 2011

SVT:s konsumentprogram PLUS lyfte nyligen frågan om olika dieter och vad det i kronor faktiskt kostar att följa dem. Dieterna som undersöktes var...

Mat kan göra oss både sjuka och friska

21 november, 2011

Svenska Dagbladet har under den gångna veckan publicerat en artikelserie om socker och beroende. En kost med en hög andel socker och fett har visat...