I onsdagens Dagens Nyheter uppmärksammades en ny studie genomförd vid Madrids autonoma universitet. Enligt författarna till studien motbevisar resultaten delvis den gamla myten om att stekt mat är dålig för hälsan. Studien är en så kallad kohortstudie där man intervjuat över 40 000 vuxna om deras matvanor för sedan se vilka faktorer de som senare fick någon form av hjärtsjukdom hade gemensamt. Resultatet som publicerades i British Medical Journal, stärker den senaste forskningen kring de positiva hälsoaspekterna med Medelhavskost med sin höga andel grönsaker, fisk och vegetabiliska omättade fetter.
Slutsatserna var att inga kopplingar kunde göras mellan hjärt- och kärlsjukdom och stekt mat, då den, som i Spanien, steks i omättat fett. Användningen av mättade fetter, som smör, ister och palmolja, är mycket låg i länderna i regionen till skillnad från de smörälskande nordiska länderna. Dock bör det understrykas av vilken typ av mat som steks är viktigt, och att man inte kan likställa stekt mat med snabbmat.